Saturday, May 15, 2010

CADANGAN-CADANGAN UMAT

CADANGAN-CADANGAN DARIPADA UMAT DI CHAPEL St. JOSEPH KAMPUNG LABOI UNTUK PERHATIAN PEMIMPIN GEREJA DI PAROKI BEAUFORT.

Umat di Chapel St. Joseph melihat secara penuh minat tentang perkembangan pelayanan, penyebaran agama Kristian Katolik khususnya di dalam lingkungan Paroki Beaufort ini. Oleh itu, sekali lagi umat mengutarakan beberapa cadangan yang pernah diberikan kepada pihak paroki dahulu untuk pertimbangan dengan niat bersama-sama membantu pihak gereja menyelesaikan masalah ini.
1. Gereja perlu peka terhadap keadaan umat Kristian Katolik terutama yang tinggal di kawasan kampung. Sesuai dengan iklim ekonomi global yang meruncing, pihak gereja perlu menjadi contoh yang baik kepada umat. Bermulalah dengan mengadakan kempen-kempen seperti Kempen Berjimat Cermat. Dalam hal ini, pihak gereja disaran untuk berjimat cermat dalam setiap perbelanjaan. Jadilah contoh yang baik kepada umat. Bantulah umat untuk berhadapan dengan masalah ini. Berikanlah harapan, berikanlah kasih sayang dalam setiap perkara yang gereja lakukan, ajarlah umat untuk berjimat cermat melalui praktik, melalui homili-homili atau perkongsian. Berusahalah untuk menjadi contoh yang baik kepada pengikut Kristus.

2. Masalah kekurangan belia untuk melayani di gereja. Masalah ini merupakan masalah yang telah lama berlaku. Walau bagaimanapun, sehingga artikel ini ditulis nampaknya tiada penyelesaian konkrit dibuat oleh pihak gereja dalam membantu menyelesaikan dan mengatasi masalah ini. Oleh itu, umat di Chapel St. Joseph berasa terpanggil untuk memberikan cadangan konkrit ke arah membendung masalah ini daripada terus berlaku.
Salah satu cara yang dicadangkan adalah pihak pentadbir paroki perlu bersedia untuk anjakan paradigm – melakukan perubahan minda untuk melakukan kerja yang jujur, telus dan berkualiti.
Sikap yang tersebut di atas sangat-sangat penting diamalkan oleh pentadbir gereja kerana hal ini merupakan asas kepada kualiti kerja yang berkesan. Tanpa budaya pemikiran seperti ini, perubahan kepada kesatuan belia di gereja tidak akan terlaksana dan masalah tidak akan mampu diselesaikan.
Mewujudkan sebuah badan atau syarikat – contohnya Syarikat Perladangan – yang bersifat perniagaan dan ditadbir secara profesional oleh individu yang berkelayakan.
Syarikat perladangan ini boleh mengusahakan tanaman komoditi seperti kelapa sawit atau getah. Hal ini sesuai dijalankan kerana memerlukan tenaga kerja (buruh) yang ramai. Dalam hal ini, pihak gereja boleh menggalakkan para belia untuk bekerja di lading tersebut. Justeru, para belia tidak lagi perlu mencari kerja di luar daerah Beaufort atau berhijrah ke tempat lain. Sekiranya kebajikan para belia dijadikan sebagai salah satu asas utama, pastinya mereka akan menerima pekerjaan tersebut dengan terbuka. Di samping dapat membantu para belia untuk meneruskan kehidupan, gereja juga tidak akan menghadapi masalah kekurangan belia untuk melayani di gereja. Berikanlah perhatian kepada warga emas, jagalah kebajikan mereka dan mudah-mudahan Koir Senior tidak lagi perlu diwujudkan.
- Gereja mempunyai tanah di Padas Valley.
Jikalau faktor jantina menjadi penghalang kepada belia wanita untuk bekerja di ladang-ladang, pihak gereja boleh mewujudkan sumber pekerjaan yang lain yang lebih bersesuaian dengan faktor penghalang tersebut.
Contohnya, mewujudkan nurseri atau taska yang bersifat perniagaan. Wujudkan pekerjaan supaya belia wanita dapat bekerja untuk menampung kehidupan mereka. Dalam hal ini, nurseri atau taska yang diwujudkan perlu bersifat perniagaan, perlu ditadbir urus oleh individu yang mempunyai kelayakan. Spesifikasikan taska atau nurseri kepada agama supaya lebih mudah dikendalikan. Misalnya, “TASKA GEREJA ST. VALENTINE”, dan galakkan belia-belia wanita untuk bekerja sebagai tutor. Hal ini bukan sahaja mampu membantu para belia untuk bekerja dan menampung kehidupan, malahan di pihak gereja sendiri pelbagai kebaikan akan dapat dihasilkan. Contohnya, belia akan tetap melayani di gereja selain nilai-nilai keagamaan dapat disemai dalam diri anak-anak sedari mereka masih kecil lagi.

“sekarang, membincangkan golongan miskin adalah sesuatu yang popular. Mengetahui, menyayangi dan berkhidmat untuk orang miskin pula adalah satu perkara yang berbeza”
- Mother Teresa .

PENUTUP.
Masalah-masalah yang dihadapi oleh pihak gereja perlu diselesaikan secara kolektif, dorongan antara pemimpin gereja dan umat untuk saling bantu-mambantu merupakan jalan penyelesaian yang baik dan berkesan. Walau bagaimanapun, setiap individu, umat perlu bersedia untuk bersikap jujur, amanah dan bersedia untuk berkorban sesuai dengan asas ajaran agama Kristian Katolik itu sendiri. Umat perlu bersedia untuk menilai dan bertanya kepada diri sendiri tentang masalah-masalah yang berlaku di sekeliling. Tanpa dorongan, kerjasama dan minat para umat untuk bersama-sama bekerja memajukan gereja, perkembangan dan usaha penyebaran khabar baik Tuhan Yesus ini tidak akan dapat berjalan dengan jayanya.
Mungkin sudah tiba masanya di mana frasa “Jangan tanya apa yang gereja buat untuk kamu, tetapi tanyalah apa yang kamu boleh buat untuk gereja” sudah tidak terpakai lagi kerana selama ini, para umat telah memberikan segala bantuan dan kerjasama semampu mereka. Umat perlu diberikan layanan yang baik dan sesuai dengan keadaan kehidupan mereka.
Salah satu perkara yang mustahak dalam ajaran Yesus Kristus adalah tentang harapan, harapan untuk kehidupan, sama ada semasa di dalam dunia ini mahupun apabila mati nanti, harapan untuk hidup menurut ajaran Tuhan, harapan untuk pelbagai perkara dan masalah. Hal ini kerana, setiap insan yang hidup di dunia ini hidup didorong oleh perasaan abstrak tentang harapan . Jadi, berikanlah harapan kepada para pengikut Kristus ini. Persoalannya, adakah para pelayan gereja yang dilihat secara luaran adalah insan baik dan berketrampilan bersedia untuk perubahan ini?

“kita jangan sekali-kali berpendapat yang kita semua begitu diperlukan. Tuhan mempunyai cara dan kaedahNya sendiri. Dia boleh membuat segala benda menjadi tidak menentu di bawah penyeliaan seorang rahib yang serba boleh. Tuhan hanya melihat kasih sayang seorang rahib. Jika kerjanya tidak dijalinkan dengan kasih sayang, ia tidak berguna, walaupun dia bekerja bermati-matian”
-Mother Teresa.

No comments:

Post a Comment